MK ir apstiprinājis grozījumus noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, kuri paredz precizējumus tehniskās apskates jomā. Galvenais papildinājums ir jauns marķējums ziemas riepām.
Ņemot vērā “Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam” mērķus par ceļu satiksmes negadījumos cietušo un aizgājušo skaita samazināšanu, un balstoties uz Ceļu satiksmes drošības padomes Domnīcas lēmumu 2022. gada 2. decembrī, normatīvie akti papildināti ar prasībām par ziemas riepu jauno marķējumu.
Saskaņā ar noteikumiem, sākot ar 2024. gada 1. oktobri, ziemas periodā (no 1. decembra līdz 1. martam) transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas izgatavotas speciāli lietošanai uz sniega un ledus un ir marķētas ar “kalna un sniegpārsliņas” simbolu.
Šis starptautiskais simbols parāda, ka riepa ir pārbaudīta un atbilstoši novērtēta braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos,” paskaidro Jānis Liepiņš, CSDD Tehniskā departamenta vadītājs
Jāņem vērā, ka nākamajā ziemas sezonā riepas ar tikai M+S apzīmējumu, bez jaunā marķējuma ‘kalns un sniegpārsliņa’, vairs netiks uzskatītas par ziemas riepām. Tas nozīmē, ka šādas riepas nebūs atļauts izmantot ziemā un transportlīdzeklim nebūs iespējams iziet tehnisko apskati. Tādēļ jau šogad iesakām autovadītājiem izvēlēties ziemas riepas ar jauno marķējumu, lai tās būtu izmantojamas arī nākamajās ziemās un nodrošinātu drošāku braukšanu.
Līdz 2024. gada 1. oktobrim, pārejas perioda laikā, šajā ziemas sezonā būs atļauts izmantot ziemas riepas, kas marķētas ar M+S, M&S, M.S vai “kalns un sniegpārsliņa”, saskaņā ar iepriekšējo prasību.
CSDD atgādina, ka Latvijā obligātais ziemas riepu lietošanas periods ir no 1. decembra līdz 1. martam. CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš aicina autovadītājus jau tagad uzstādīt ziemas riepas, jo vasaras riepu saķere būtiski samazinās pie temperatūras no plus 4 līdz 6 grādiem, un tas ir nedroši mainīgajos rudens apstākļos.
Grozījumi MK noteikumos nosaka, ka, sākot no 2025. gada 1. janvāra, dīzeļmotoru izdalīto cieto daļiņu daudzuma mērīšanai tiks izmantotas jaunas tehnoloģijas. Līdz tam tiks aprīkotas tehniskās apskates stacijas ar šīm mērierīcēm, izstrādātas mērījumu procedūras un noteiktas prasības un robežvērtības.
Tas nozīmē, ka no 2025. gada 1. janvāra, ja “Euro 5” vai “Euro 6” motoros nebūs uzstādīts vai nedarbosies cieto daļiņu filtrs (DPF), tehnisko apskati iziet nebūs iespējams. Ieviešot plānotos grozījumus, Latvija iekļausies vadošo valstu grupā Eiropas Savienībā, cīnoties pret dīzeļmotoru cieto daļiņu filtru (DPF) manipulācijām, līdzīgi kā Nīderlande, Beļģija un Vācija.